Mar 14, 2011

tsunami menyebabkan 2loji nuklear di jepun meletup..sgt bahaya!!

assalamualaikum..semua org tahu pasal tsunami yg berlaku kt jepun hari jumaat lepas..tp xsemua tahu pasal letupan loji nuklear yg berlaku pd hari sabtu dan yg terbaru pd hari ni,iaitu hari isnin..dan 1 lg unit,iaitu unit2 sedang menunggu masa meletup rentetan letupan dari 2unit yg telah meletup..unit1 dan unit3 dh meletup menyebarkan radiasi yg sgt bahaya pd penduduk2 jepun dan tak mustahil juga akan sampai ke negara kita..jd hati2 la ye..kalau boleh jgn keluar masa hari hujan,sebab kemungkinan hujan yg turun tu hujan asid yg boleh membuatkan kita terkena kanser kulit or masalah2 lain..kalau nk keluar pastikan ada rain protector..jgn biarkn air hujan terkena kulit..

petikan dari berita harian online


TOKYO: Satu letupan kuat merosakkan loji nuklear ketiga Fukushima, dengan asap tebal dan api menjulang di reaktor berkenaan, sebentar tadi. 

Jurucakap Ketua Kabinet Jepun, Yukio Edano, berkata maklumat yang diperoleh dari pegendali reaktor, TEPCO menyebut ia bagaimanapun tidak membawa kesan kebocoran radiasi yang besar.



Agensi Keselamatan Nuklear Jepun berkata, letupan itu di reaktor ketiga di Loji Nuklear 1 Fukushima dipercayai disebabkan tekanan hidrogen.


Letupan hidrogen juga berlaku di reaktor nombor satu di loji sama Sabtu lalu, sehari selepas berlaku gempa kuat dan tsunami di perairan timur laut negara itu. 

Pihak berkuasa sehingga kini sudah mengisytiharkan zon pemindahan di kawasan lingkungan 20 kilometer dari loji berkenaan dengan 210,000 orang sudah dikeluarkan. - AFP



video letupan yg berlaku pd hari isnin:







untuk video2 lain dan info2 lain tentang letupan ni..korg bleh tgk kt laman2 web ni,
japan's fukushima nuclear plant: Reactor#3 explodes
loji nuklear jepun meletup
Japanese Nuclear Plant's Unit 2 Could Also Explode


sama2 la kita doakan negara kita selamat dari bala bencana yg dahsyat mcm ni..amin~
sesungguhnya hari kiamat tu maha dahsyat berbanding segala bencana yg pernah berlaku...

No comments:

Post a Comment